Moment dokręcania kół w samochodzie decyduje o bezpieczeństwie jazdy i trwałości elementów mocujących koło. Nieprawidłowa siła dokręcenia może doprowadzić do odkręcenia się koła lub uszkodzenia śrub oraz felg. Zalecany moment dokręcania śrub mieści się najczęściej w przedziale 110–140 Nm i należy go dobierać wg wskazań producenta pojazdu i typu zamontowanych felg.

Co to jest moment dokręcania kół i dlaczego ma znaczenie?

Moment dokręcania kół to siła obrotowa, z jaką należy dociągać śruby lub nakrętki mocujące koło do piasty. Wyrażany jest w niutonometrach (Nm). Zbyt słabe dokręcenie może doprowadzić do odkręcenia się koła podczas jazdy. Zbyt mocne natomiast może powodować uszkodzenie gwintów, śrub i szczególnie podatnych na odkształcenia felg aluminiowych. Odpowiedni moment dokręcania gwarantuje bezpieczeństwo użytkowania pojazdu oraz przedłuża żywotność elementów mocowania.

Jaki jest prawidłowy moment dokręcania kół?

Prawidłowy moment dokręcania kół wynosi najczęściej 110–140 Nm w autach osobowych. Dokładna wartość zależy od modelu samochodu, rodzaju felgi (stalowa lub aluminiowa) i konkretnych zaleceń producenta. Producenci udostępniają informacje o dopuszczalnych wartościach momentu dla danego pojazdu oraz typu felg. Dobrany niewłaściwie moment może skutkować zarówno utratą koła, jak i trwałymi uszkodzeniami śrub lub felg.

  Piece CO Dozamet z Nowej Soli - niezawodne ogrzewanie dla Twojego domu

Narzędzia do dokręcania kół – dlaczego klucz dynamometryczny jest kluczowy?

Podczas wymiany lub montażu kół stosuje się różne narzędzia jednak kluczowe znaczenie ma klucz dynamometryczny. Pozwala on precyzyjnie ustawić i kontrolować siłę, z jaką dokręcane są śruby. Takie narzędzie zapewnia dokładność i eliminuje ryzyko przekręcenia czy niedokręcenia. Tradycyjny klucz ręczny lub pneumatyczny służą wyłącznie do wstępnego dociskania. Finalny etap zawsze powinien odbywać się przy użyciu klucza dynamometrycznego ustawionego na właściwą wartość momentu dokręcania.

Proces dokręcania kół krok po kroku

Proces dzieli się na kolejne etapy, które minimalizują ryzyko błędów. Najpierw następuje ręczne nałożenie i wstępne dokręcenie śrub – palcami lub kluczem ręcznym. Następnie można użyć klucza pneumatycznego ustawionego na niski moment, aby równomiernie dosunąć śruby do felgi. Ostateczne dokręcenie odbywa się kluczem dynamometrycznym ustalonym na odpowiednim poziomie siły. Kolejność dokręcania powinna być krzyżowa, co zapewnia równomierny docisk całej felgi do piasty.

Po zakończeniu prac klucz dynamometryczny należy zawsze „wyzerować”, ustawiając najniższą skalę, oraz nie używać go do odkręcania śrub, by nie doszło do jego uszkodzenia.

Wpływ materiału felgi i rodzaju śrub na siłę dokręcania

Typ felgi (stalowa lub aluminiowa) oraz rodzaj zastosowanych śrub mają znaczący wpływ na wybór momentu dokręcania. Felgi aluminiowe wymagają wyjątkowej precyzji i stosowania specjalnie dedykowanych śrub, ponieważ są bardziej podatne na uszkodzenia niż felgi stalowe. Skok gwintu oraz długość dźwigni klucza odgrywają istotną rolę przy dokładnym wyczuciu i ustawieniu odpowiedniego momentu.

  Kto kontroluje spełnianie wymogów HACCP w zakładach?

Błędy i zagrożenia wynikające z nieprawidłowego dokręcania kół

Zbyt słabo dokręcone śruby mogą prowadzić do samoistnego odkręcenia się koła w trakcie jazdy. Nadmierne dokręcenie naraża śruby na rozciągnięcie, mogąc uszkodzić gwinty lub nawet spowodować pęknięcie śruby podczas użytkowania. W przypadku felg aluminiowych nadmiar siły grozi trwałym zdeformowaniem samej obręczy. Dbanie o precyzję i stosowanie zaleconego momentu dokręcania stanowi warunek zachowania bezpieczeństwa i sprawności pojazdu.

Aktualne trendy w dokręcaniu kół

Rośnie świadomość kierowców oraz serwisów dotycząca konieczności użycia klucza dynamometrycznego podczas montażu kół. Powszechne staje się stosowanie profesjonalnych narzędzi i zestawów, które zapewniają precyzyjny montaż oraz eliminują błędy eksploatacyjne. Pojawiają się coraz lepsze instrukcje i szkolenia dla serwisów oraz użytkowników, co skutkuje zwiększeniem bezpieczeństwa na drogach.